Minna Salami: Sensuous Knowledge (Aistien viisaus, 2020)

 Luin kirjan, joka avarsi näkemystä maailmastamme ja ihmisyydestä. Kirjoittaja katsoo meitä omasta, mielestäni hyvin rikastuttavasta näkökulmastaan. Ei ole ehkä kaikille, varsinkaan konservatiiveina itseään pitäville, helppoa luettavaa.

Minna Salami: Sensuous Knowledge (Aistien viisaus, 2020)


Minna Salami on suomalaisen äidin ja nigerialaisen miehen tytär. Hänen kirjansa avaa erittäin kiinnostavasti maailmaamme hallitsevia narratiiveja ja pyrkii löytämään mahdollisuuden uudenlaiseen viisauteen sekä vapauteen, feministinä tietysti erityisesti naisia ajatellen. Afrikkalaisuus ja mustaihoisuus tuovat lisää vivahteita kerrontaan.

Salami nostaa esiin käsitteen "europatriarkaalisuus", joka yhdistää eurooppalaisen valkoisen miehen kolonialistisen ja imperialistisen ajattelun sekä yleisen miesvallan. Narratiivi, joka tekee kulttuuristamme sen mitä se on, kaipaa uusia näkökulmia ja suoranaista muutosta. Musta feminismi (black feminism) korostaa että feminismin tulee olla myös kapitalismin ja imperialismin vastustamista, sillä nämä järjestelmät ajavat ahnetta voitonpyyntiä, luonnon alistamista jne. Europatriarkaatille kaikki on binääristä, joko tai (esim. tunne vs järki, paikallinen vs globaali, feminiininen vs maskuliininen) , kun taas aistien viisaudessa kaikki on yhdessä (with/within). Aistien viisaus voisi olla avain laajempaan viisauteen, joka joustaa, muuttuu ja kasvaa. Tekniikan ja talouden edistysaskeleet eivät ole tuoneet muassaan vastaavaa psykologista ja sosiologista edistystä.

Identiteetti on tärkeä kysymys kirjoittajalle. Identiteetin tulee olla ilon lähde, hän toteaa. Se on paras keino vastustaa vallitsevan kulttuurin narratiivia siitä millainen on tyttö, nainen tai musta. Hän muistuttaa Simone de Beauvoirin lauseesta: Et synny naiseksi, vaan sinusta tulee nainen. Kulttuuri muovaa meistä jokaisen ja sen mallin muuttaminen on vaativa tehtävä. Ilo tuo mukanaan luovuuden, toivon, helppouden ja vapauden.

Naisen asemaa pohtiessaan Salami kertoo että myös naiset itse ajavat monessa tapauksessa patriarkaatin asiaa ylläpitämällä naisia alistavia perinteitä, alistumalla, kannattamalla imperialismia, kasvattamalla poikansa perinteiseen miehen malliin alistamaan naisia. Hallitsevat miehet ovat osanneet manipuloida naiset alistamaan itse itsensä. Esimerkiksi aikuisuus on käsitetty miehisyydeksi, maskuliiniseksi voimankäytöksi, kaiken feminiinisen halveksunnaksi. Miehinen nihilismi eli esimerkiksi väkivaltaisuus, kylmyys sekä inho itseä ja muita kohtaan ei ole saanut riittävää naisten vastarintaa, kun naiset ovat suojelleet miehiä eivätkä ole puhuneet tästä miehisyyden pimeästä puolesta. 

Voimasta kirjoittaessaan Salami viittaa Clarissa Pinkola Estesin kulttikirjaan "Women Who Run with the Wolves", jossa tämä psykoanalyytikko kuvaa kesyttämätöntä, viisasta ja aistillista naisille yhteistä viisautta. Patriarkaatti pyrkii tukahduttamaan naisten monitasoisen tietämisen tavan. Salami ehdottaa jokaisen tavoitteeksi itsensä toteuttamisen. Hän vertaa ihmisen matkaa joen virtaukseen, välillä tulee mutkia ja esteitä matkaan. Ne voivat olla sosiaalisen ympäristön tai yhteiskunnan asettamia, oman epävarmuuden ja itsetunnon puutteesta johtuvia tms. Esteiden voittamiseksi tarvitsee olla mielessään kapinallinen, ei saisi paeta. Hän ottaa kuvaannolliseksi esimerkiksi Niger-joen, joka vastusti kolonialistien yrityksiä "löytää" ja hallita sitä.

Miehet ovat kautta historian muokanneet naisen ideaalia, mutta ovat aina unohtaneet että naisella voisi olla omat preferenssit asiaan. Naisten kannattaisi huomata tämä miesten epätietoisuus siitä millainen nainen oikeasti on heidän luomansa karikatyyrin takana. Afrikkalaisen/mustan naisen kuva on ollut vielä rajatumpi: välillä on ihailtu hänen kauneuttaan (yllättäen jo Hieronymus Boschin taulussa "Maallisten ilojen puutarha" esiintyy afrikkalainen jumalatar-hahmo kauneuden ja aistillisuuden symboleita kantaen), mutta vielä useammin hänet on demonisoitu ja halvennettu (viimeaikaisena esimerkkinä vaikkapa tennistähti Serena Williamsin kohtelu mediassa). Patriarkaatissa naisesta on tullut objekti, jota miehet arvioivat. Salami toivoo että siirrytään kauneudesta objektina kauneuteen, joka on subjekti, aktiivinen.  Aito kauneus on kuitenkin jotain paljon moninaisempaa kuin vain se ulkoinen. Lopussa todetaankin että meillä on 21 aistia (kuten tasapainoaisti, ajantaju jne) ja kauneus voi muodostua niistä kaikista.

Kirjassa tuodaan vahvasti esiin muita mustia feministikirjailijoita kuten bell hooks (joka tosiaan kirjoitti nimensä aina pienillä alkukirjaimilla) sekä Audre Lorde, mutta myös omilla tavoillaan asiaa ajaneita muusikoita jne.

Minna Salamin blogi: MsAfropolitan – FEMINISM. PAN-AFRICA. SOCIAL CRITICISM. DIASPORA. CULTURE.

Nigerialainen Osun-Osogbon pyhä lehto mainitaan kirjassa, arkkitehtuuri ja veistostaide ovat siellä jopa surrealistista.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mohamed Mbougar Sarr kirjoittamisen salaisuuksien jäljillä

Helsingin taidekesää 2023 - klassikoita

Sopeutumattomat - kolme kirjaa