Laulajalegendat näyttämöllä: Tristan ja Isolde

Jatkan sarjaani upeista laulajista näyttämöllä nähtynä. Ensimmäisessä osassa tähtenä loisti erityisesti Leontyne Price. Nyt vuorossa oopperakirjallisuuden suurteoksen, Richard Wagnerin Tristanin ja Isolden, esittäjät ja esitykset.

Valokuva Wieland Wagnerin ohjauksesta vuodelta 1962 (Bayreuthin festivaali).


Tristan ja Isolde on hätkähdyttävä runoelma rakkaudesta mutta myös paljon muuta. Tunnettu Tristanin esittäjä René Kollo (kts vuoden 1983 Bayreuthin esitys alla) on sanonut että ooppera on "syvästi filosofinen tarina dekadenssista". Hänen mielestään monet ohjaajat tulkitsevat teoksen väärin pelkkänä lemmentarinana, mutta se on "eroottinen sinfoninen sävellys" yhdistettynä filosofiseen dialogiin siitä miten paetaan tästä maailmasta kohti "avaruutta, jolla ei ole loppua eikä rajaa". Oopperassa ei ole juurikaan toimintaa mikä asettaa ohjaukselle melkoisen haasteen. Kollon mielestä näyttämöllä tulisi olla "miltei halvaantunut tunnelma", staattista, harmaata ja melankolista. Rakkausduetossakaan pääparin ei tulisi liikkua tai katsoa toisiinsa vaan "tuijottaa avaruuteen ikään kuin vaipuneina haltioitumiseen loputtoman rakkautensa häikäiseminä". Katsotaan seuraavaksi miten tässä on onnistuttu näissä löytämissäni videoissa.

Isolde (Birgit Nilsson) odottaa Tristania yölliseen kohtaamiseen

TRISTAN UND ISOLDE, FULL VIDEO - Nilsson, Windgassen, Topper, Hotter - Osaka, 1967 - YouTube

Bayreuthin festivaalin esitys vietiin Japaniin vuonna 1967, ohjaajana aikansa legenda ja uudistaja Wieland Wagner (tämä on ilmeisesti ainoa hänen ohjauksistaan säilynyt kokonainen videoesitys). Orkesteria johtaa Pierre Boulez. Mustavalkoinen kuva on huonolaatuinen, mutta esitys on siinä määrin historiallinen että se on pakko katsoa/kuunnella. Teosta on lyhennetty noin 30 minuuttia.

Säveltäjän pojanpoika noudattaa "staattisen" näyttämökuvan periaatetta. Esityksen intensiteetti syntyy musiikin vivahteiden ohella jännittyneistä pienistä liikkeistä ja laulajien ilmeistä. Nilsson loistaa upealla ja kantavalla sopraanoäänellään, mutta hän on myös ilmeikäs näyttelijä. Windgassen on lyyrisempi sankaritenori mutta syvällistä ja dramaattista ilmaisuvoimaa riittää varsinkin 3. näytöksen ravisuttavissa monologeissa (hän oli Georg Soltin klassisen Ring-levytyksen Siegfried). Hotter on tietysti legendaarinen mestarilaulaja, ylivertainen tulkitsija.

Tristan - WOLFGANG WINDGASSEN Isolde - BIRGIT NILSSON Brangäne - HERTHA TÖPPER Kurwenal - FRANS ANDERSSON König Marke - HANS HOTTER Melot - GERD NIENSTEDT Junger Seemann - GEORG PASKUDA Ein Hirt - SEBASTIEN FEIERSINGER

48:00 Tristan ja Isolde "Begehrt Herrin, was ihr wünscht..." 1.03:00 lemmenjuoma ja 1. näytöksen finaali 1.26:00 rakkausduetto (1.33:00 "O sink hernieder, Nacht der Liebe") 1.54:00 Marke "Tatest du's wirklich" 2.26:00 Tristan herää "Die alte Weise" 3.16:00 Isolde "Mild und Leise" (Liebestod)

Windgassen ja Hotter

Wagner - Tristan und Isolde (Barenboim, Ponnelle, 1983) (complet - ST de-fr-eng-esp) - YouTube

Tämä video on tehty Bayreuthissa vuonna 1983, näyttämö- ja televisio-ohjaus Jean-Pierre Ponnelle, orkesteria johtaa Daniel Barenboim.

Tristan: René Kollo Isolde: Johanna Meier Marke: Matti Salminen Kurwenal: Hermann Becht Melot: Robert Schunk Brangäne: Hanna Schwarz

Alkusoiton aikana näytetään vaikuttava karua rannikkoa kuvaava taustakuva, joka asettaa suuria odotuksia katsojalle. Ja komea onkin Isolden kuninkaallinen olemus ensimmäisessä näytöksessä. Ohjauksessa on paljon hienoja keksintöjä, kuten esim. lemmenjuomakohtauksessa maljan tärkeä rooli, rakkausduetossa lähteestä juominen tai oopperan loppu, joka osoittautuukin Tristanin kuvitelmaksi/uneksi. Toimintaa Ponnellen ohjauksessa on aika paljonkin ja toisaalta melko staattisia näyttämökuvia yöllisissä maisemissa.

Kollo ja Meier ovat lyyrisempiä äänityypiltään, mutta varsinkin tenori on erittäin ilmeikäs tulkitsija ja huikean hyvä näyttelijä. Hänen vuokseen tämä ainakin kannattaa katsoa.

Isolde (Johanna Meier) 1. näytöksessä

57:00 Tristan ja Isolde "Begehrt Herrin, was ihr wünscht..." 1.09:00 lemmenjuoma ja 1.näytöksen finaali 1.39:00 rakkausduetto (1.57:00 "O sink hernieder, Nacht der Liebe") 2.24:00 Marke "Tatest du's wirklich" 2.59:00 Tristan herää "Die alte Weise" 3.57:00 Isolde "Mild und Leise" (Liebestod)

Tristan ja Isolde sekä lemmenjuoman malja

Isolde ilmestyy Tristanille oopperan lopussa


Tristan und Isolde (Jerusalem, Meier, Barenboim), french subs. ACT 1 - YouTube (ensimmäinen näytös)

Tristan und Isolde (Jerusalem, Meier, Barenboim), french subs. ACTS 2-3 - YouTube (2. ja 3. näytös)

Vielä yksi Bayreuth-esitys ja nyt vuodelta 1995. Ohjaaja oli Heiner Müller ja orkesteria johti jälleen Daniel Barenboim. Japanilainen Yohji Yamamoto suunnitteli puvut, mikä luo jännittävää eksotiikkaa Erich Wonderin lavastusten ympäröimään kohtalokkaaseen maailmaan. Jos luetaan noita alussa mainitsemiani René Kollon toiveita siitä miltä oopperan tulisi näyttämöllä näyttää, niin tässä ollaan todella lähellä. Näemme alussa hyvin staattisen, eteerisen kuvakielen, olemme kuin unen maailmassa. 

Oopperan alku: Isolde edessä ja Tristan kaukana taustalla

2. näytöksen rakkausduetto tapahtuu haarniskojen (kenties kuolleiden sotilaiden?) keskellä ja tässä ohjaus on mielestäni mestarillista: rakastettujen kohtaamisen jännite on huikea, kun emme näekään nopeita liikkeitä vaan hidasta vähittäistä lähestymistä eivätkä he kosketa toisiaan. Kylmiä väreitä selkäpiissä ainakin minulla! Kun seuraa tekstiä, niin tajuaa että ohjaaja on täydellisesti ymmärtänyt Wagnerin idean. Siegfried Jerusalem ja Waltraud Meier ovat tässä suurenmoinen pari. Pidän myös Matthias Höllen rikkaasta ilmaisusta Markena.

Rakkausdueton alkua

3. näytöksessä on sitten todellakin "halvaantunut tunnelma", kun olemme keskellä tuhoutunutta maisemaa. Mutta jälleen homma toimii ja näemme jännittäviä yksityiskohtia kuten sokean paimenen, jonka tehtävä on tarkkailla lähestyviä laivoja (kuoleman valtakunnan edustaja?). Jerusalemin näyttelijäntaidot ovat tässä näytöksessä parhaimmillaan. Loppukohtaus on upean loistelias rakkauden ylistys.

Tristan: Siegfried Jerusalem Isolde: Waltraud Meier Marke: Matthias Hölle Kurwenal: Falk Struckmann Melot: Poul Elming Brangäne: Uta Priew

57:00 Tristan ja Isolde "Begehrt Herrin, was ihr wünscht..." 1.08:00 lemmenjuoma ja 1. näytöksen finaali Toinen osa: 14:00 rakkausduetto (32:00 "O sink hernieder, Nacht der Liebe") 55:00 Marke "Tatest du's wirklich" 1.28:00 Tristan herää "Die alte Weise" 2.24:00 Isolde "Mild und Leise" (Liebestod)


Liebestod (Waltraud Meier Isoldena) - taustalle ilmestyvä lämmin valokehys kuvaa siirtymistä kohti "avaruutta, jolla ei ole loppua eikä rajaa"?


Pari erikoisempaa, hieman lyhennettyä versiota vielä:


Tristan und Isolde ( Actos I y II) (Wagner) - Vickers, Nilsson, Karl Bohm, Orange, 7Julio 1973 - YouTube

Tristan und Isolde ( Actos III) (Wagner) - Vickers, Nilsson, Karl Bohm, Orange, 7Julio 1973 - YouTube


Orangen Tristanin ja Isolden lavastus on vaikuttava yksinkertaisessa kauneudessaan, tässä avausnäytös.

Tämän Orangen festivaalin esityksen (1973) soundi ei ole kovin hyvä ja kuvaus erikoislaatuinen omassa taiteellisuudessaan (sinänsä hieno näyttämöohjaus on Nikolaus Lehnhoffin ja tv-ohjaus Pierre Jourdanin). Mutta onpa suuresti ihailemani laulajakaksikko Vickers ja Nilsson näyttävissä lavasteissa (Heinz Mack). Ranskan radion ja television orkesteria johtaa Karl Böhm!

Nilssonin laulu on tässä jopa vivahteikkaampaa kuin Tokiossa 1967. Vickersin "karhumainen" olemus ja karheasti soiva tenori tekevät tästä Tristanista hieman erilaisen, mutta hyvin vaikuttavan. Näytellä hän myös osaa, 3. näytös tässä jälleen tenorin tulikokeena!

Tristan - Jon Vickers Isolde - Birgit Nilsson Brangäne - Ruth Hesse Kurwenal - Walter Berry Marke - Bengt Rundgren Melot - Stan Unruh

51:00 Tristan ja Isolde "Begehrt Herrin, was ihr wünscht..." 1.00:00 lemmenjuoma ja 1. näytöksen finaali 1.29:00 rakkausduetto (1.36:00 "O sink hernieder, Nacht der Liebe") 1.59:30 Marke "Tatest du's wirklich" 3. näytös 12:00 Tristan herää "Die alte Weise" 1.05:30 Isolde "Mild und Leise" (Liebestod)

Viimeinen näytös, keskellä kuoleva Tristan Isolden sylissä.


Wagner - Tristan Und Isolde Con Montserrat Caballé & Richard Versalle; Schneider 1989 Madrid - YouTube

Madridissa 1989 itse Montserrat Caballé lauloi Isoldena. Kuvan laatu on valitettavasti surkea, mutta äänitys aika hyvä. Orkesteria johtaa Peter Schneider ja ohjaaja on Emilio Sagi. Näyttämökuva on jonkin verran kitschimäinen, välillä tulee tunne että ollaan lasten elokuvien maailmassa.

Tristan: Richard Versalle Isolde: Montserrat Caballé Marke: Kurt Moll Kurwenal: Franz Grundheber Melot: Julian Garcia Leon Brangäne: Brigitte Fassbaender

Caballé on parhaimmillaan rakkausdueton kaunolaulussa, mutta dramaattisissa kohdissa voi miettiä onko sittenkään Wagnerin musiikki hänen omalla alueellaan. Tenori Versallen äänessä on komeaa sankaruutta ja kestävyyttä. Kurt Moll on mielestäni fantastinen Marken roolissa - mikä äänen sointi ja tulkinnan herkkyys! Helena Matheopoulosin mainiossa Bravo-kirjassa Moll kertoo tästä roolista seuraavaa: "... se on emotionaalisesti kuluttava roolihenkilön intensiteetin ja introspektiivisyyden vuoksi. Marken suuri kohtaus toisessa näytöksessä on valtava tuskan purkaus, josta suurinta osaa ei voi milloinkaan kokonaan pyyhkiä pois tai ilmaista. Tämä ei aiheuta vain suunnatonta sisäistä psykologista jännitystä, vaan myös huomattavan määrän fyysistä kireyttä, joka on välitettävä kuulijoille. Se on sangen väsyttävää, ja vielä esityksen jälkeenkin olen kiihtyneessä tilassa."

Muissakin rooleissa on hienot laulajat: Grundheber ja Fassbaender ovat erinomaisia laulavia näyttelijöitä. Muistan mainion anekdootin: Grundheber sanoi että olisi paljon kuuluisampi mikäli hänen nimensä olisi italialainen "Franco Grundello".

51:00 Tristan ja Isolde "Begehrt Herrin, was ihr wünscht..." 1.00:00 lemmenjuoma ja 1. näytöksen finaali 1.27:00 rakkausduetto (1.35:30 "O sink hernieder, Nacht der Liebe") 1.58:30 Marke "Tatest du's wirklich" 2.30:00 Tristan herää "Die alte Weise" 3.22:30 Isolde "Mild und Leise" (Liebestod)

Tristan ja Isolde (Versalle ja Caballé) - videokuvan heikko laatu näkyy


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mohamed Mbougar Sarr kirjoittamisen salaisuuksien jäljillä

Helsingin taidekesää 2023 - klassikoita

Sopeutumattomat - kolme kirjaa