Laulajalegendat näyttämöllä: Tosca

 Giacomo Puccinin Tosca (1900) on tehokas ja verrattoman taitavasti sävelletty oopperatrilleri.
Se on kolmen vaikuttavan tähtiroolin ooppera: Tosca (sopraano), Cavaradossi (tenori) ja Scarpia (baritoni tai bassobaritoni). Tämä teos on siitäkin mielenkiintoinen että oopperatalot eivät yleensä muuta perinteistä näyttämökuvaa vaan esimerkiksi Wienin valtionoopperassa on edelleen käytössä 1950-luvulla luotu ohjaus/lavastus. Se varmaan johtuu mm. siitä että Toscan jokaisen näytöksen tapahtumapaikat on tarkkaan sijoitettu olemassa oleviin rakennuksiin Roomassa.

Gobbi, Callas ja Cioni Lontoossa 1964

Maria Callas and Tito Gobbi at Covent Garden, 9.02.1964-Tosca, prod Franco Zeffirelli, atto II. - YouTube
Maria Callas on epäilemättä se legendaarisin Tosca (vaikka hän ei pitänyt sitä minään suosikkiroolinaan, mutta edelleen hänen 1953 levytystään pidetään kaikkien aikojen parhaana oopperalevynä). Helmikuun 1964 Lontoon esityksestä on toinen näytös aikanaan televisioitu. Tässä näytöksessähän Tosca ja Scarpia käyvät vertahyytävän kaksinkamppailunsa Cavaradossin kohtalosta. Huikean esityksen Scarpia on tietenkin Callasin tuttu partneri ja myös legandaarinen laulaja Tito Gobbi, Cavaradossina hieno tenori Renato Cioni. Ohjaaja oli Franco Zeffirelli ja oopperan orkesteria johti Carlo Felice Cillario.

Katsokaa Callasin ja Gobbin silmiä tässä esityksessä, mikä tunteiden palo niissä onkaan! Tiedetään että tämä kaksikko myös improvisoi näyttämöllä eli heidän liikkeensä ja eleensä ovat useinkin ainutkertaisia. Ohjaaja Zeffirelli halusi luoda suurta draamaa, toisen näytöksen tuli olla kuin härkätaistelu Toscan ja Scarpian välillä. 

11:00 Toscan ja Scarpian duetto alkaa
28:10 Toscan rukous "Vissi d'arte"

Scarpia uhkaa Toscaa


Tosca - Giacomo Puccini - Pavarotti - YouTube

Seuraavaksi sopii ottaa Tito Gobbin ohjaustyö Metropolitan-oopperasta vuonna 1978. Shirley Verrett, Luciano Pavarotti, Cornell MacNeil ja orkesteria johti nuori (28-vuotias) James Conlon.

Pavarottin luonteva näytteleminen on aivan ihastuttavaa katseltavaa ja lauluhan on tietenkin huippua.
Verrettin hieman "savuinen" ääni (erityisen hieno alarekisterissä, hänhän lauloi myös mezzosopraanorooleja) on jännittävä, ilmaisuvoimaa löytyy. MacNeil ei ole ääneltään niin vahva kuin vaikkapa Gobbi oli, mutta tekee vaikuttavan Scarpian.

Ohjauksessa ei ole sinänsä mitään erityisen uutta, mutta hienosti rakennettuja liikkeitä ja eleitä riittää.

6:30 Cavaradossi "Recondita armonia"
12:30 Tosca saapuu "Perché chiuso", duetto
30:40 Scarpia saapuu kirkkoon 
47:30 2. näytös
57:30 Tosca ja Scarpia
1.14:00 "Vissi d'arte"
1.31:00 3. näytös
1.41:00 Cavaradossi "E lucevan le stelle"

Cavaradossi (Pavarotti) laulaa Toscan (Verrett) kauniista silmistä

Puccini - Tosca - Patanè - YouTube

Hieno ja historiallinen esitystaltiointi tulee Stuttgartin oopperasta vuodelta 1961: päärooleissa Renata Tebaldi, Eugene Tobin, George London - kapellimestarina on Franco Patanè, mutta ohjaajan nimeä en löytänyt.
Tobin on mielenkiintoinen tenori, jolla on suuri, komea ääni mutta se ei tunnu soivan aina puhtaasti.
Kun lavalle tulee Tebaldi, niin alkaa todellinen laulun juhla. Miten voi olla noin kaunista, soinnukasta, liikuttavaa, tarvittaessa suloista, tarvittaessa vahvaa - aivan uskomatonta bel cantoa... Hän näyttelee myös sympaattisesti (varsinkin alun duetossa Cavaradossin kanssa) ja liikuttavasti, jos on toki paljon vähäeleisempi kuin Callas. Vissi d'arten hän laulaa aivan liikkumatta ja keskittyneesti korostaen rukouksen henkilökohtaisuutta.
Yksi suosikkilaulajistani levyjen kautta kuultuna on George London, jonka voimakas ja tumma bassobaritoniääni soveltuu hyvin Scarpialle. Hän tekee komean roolityön, vaikka on ehkä aavistuksen pidättyväisempi näyttelijänä kuin jotkut muut tässä roolissa. Näinkin sen voi tehdä.

6:00 Cavaradossi "Recondita armonia"
11:00 Tosca saapuu "Perché chiuso", duetto
30:40 Scarpia saapuu kirkkoon 
46:40 2. näytös
57:00 Tosca ja Scarpia
1.13:40 "Vissi d'arte"
1.32:00 3. näytös
1.41:30 Cavaradossi "E lucevan le stelle"

Tebaldin Tosca levykannessa


Best Tosca Ever - Kabaivanska Domingo Milnes - Full Movie - YouTube

Elokuvaversio, joka on filmattu Roomassa oopperan "oikeilla" tapahtumapaikoilla vuonna 1976 (moni muistanee että 1992 tehtiin vastaavanlainen uusi versio, joka nähtiin Suomessakin kolmessa osassa suorana tv-lähetyksenä - laulajina olivat Catherine Malfitano, Placido Domingo, Ruggero Raimondi). 

Floria Tosca: Raina Kabaivanska, Mario Cavaradossi: Placido Domingo, Barone Scarpia: Sherrill Milnes. New Philharmonia orkesterin johtaja on Bruno Bartoletti ja ohjaaja puolestaan Gianfranco de Bosio.

Pääpari on upea, Domingon lämpimän romanttinen tenori ja Kabaivanskan ilmeikäs sopraano soivat juuri oikeita sävyjä rooleihinsa. Molemmat ovat aivan erinomaisia näyttelijöitä. Näyttelijälegenda Laurence Olivierilta on mainio anekdootti, jossa hän kehuu Domingoa: "Herra paratkoon, se peijakashan ei ainoastaan näyttele yhtä hyvin kuin minä, vaan myös laulaa hyvin!"

Domingo kuvaa käsitystään Cavaradossin roolista Helena Matheopoulosin kirjassa "Bravo": "hän aavistaa että päivästä tulee outo ja kummallinen, tietää olevansa vaarassa ja viimeisessä näytöksessä tietää varmasti kuolevansa mutta uskottelee Toscalle että teloitus on vain pelleilyä. Hän on Toscaa vahvempi luonne." Toscan esittäjät voisivat olla eri mieltä!

Ei ole valittamista Scarpian laulajassakaan, sillä Milnes käyttää hienoa ääntään hyvin ilmeikkäästi, jokaisen sanan sointi on punnittu ja ilmettä on myös näyttelemisessä.  Harmi että filmikopio ei ole parasta laatua emmekä näe aivan tarkasti yksityiskohtia.

7:00 Cavaradossi "Recondita armonia"
13:00 Tosca saapuu "Perché chiuso", duetto
31:30 Scarpia saapuu kirkkoon 
46:50 2. näytös
57:30 Tosca ja Scarpia
1.14:20 "Vissi d'arte"
1.28:00 3. näytös
1.37:40 Cavaradossi "E lucevan le stelle"

Cavaradossi (Domingo) laulaa Toscan (Kabaivanska) kauniista silmistä


TOSCA - GIACOMO PUCCINI - 1980 ( NICE ) CABALLE,CARRERAS,PONS - YouTube

Esityspaikkana on Nice (Nizza) vuonna 1980: kapellimestari Jésus Etcheverry, ohjaus Giuseppe de Tomasi, laulajina Montserrat Caballé, José Carreras, Juan Pons.

Täytyyhän sitä saada tähänkin yksi iki-ihanan Montserrat Caballén tähdittämä esitys ja mukana vielä vetovoimainen José Carreras Cavaradossina. Tenorin esitys on mielestäni huippuromanttinen, hyvin herkkä ja hän on myös hengeltään(kin) nuorekkaampi rakastaja verrattuna joihinkin kollegoihin tässä roolissa. Vähän yllättäen Carreras oli sitä mieltä että rooli on kuin "jonkinlainen James Bond" eli luonteeltaan vivahteeton ja vähemmän romanttinen tai inhimillinen kuin vaikkapa Andrea Chénier tai Don José. Ei hän lavalla siltä vaikuta vaan hyvin tunteelliselta. 

Caballén laulutaito on ihmeellinen Toscanakin, vaikka roolin vaatimukset ovat osittain hänen lyyriselle äänityypilleen raskaat. Vissi d'arten hän esittää hyvin dramaattisena rukouksena. Ponsilla on kiehtova baritoniääni, jossa on jännittävä vibrato. Joissakin kohdissa kaipaan kuitenkin täyteläisempää sointia.

Kuvan laatu tässä kopiossa on huono, mutta ei se minun nautintoani haitannut. Ohjaajalla on tarjota muutamia erikoisuuksia mm. viimeisessä näytöksessä.

6:45 Cavaradossi "Recondita armonia"
12:00 Tosca saapuu "Perché chiuso", duetto
28:50 Scarpia saapuu kirkkoon 
44:30 2. näytös
54:30 Tosca ja Scarpia
1.10:30 "Vissi d'arte"
1.23:40 3. näytös
1.33:20 Cavaradossi "E lucevan le stelle"

Tiukat paikat toisessa näytöksessä, kun Cavaradossi uhmaa kohtaloaan ja Tosca on kauhuissaan

Hyllystäni löytyvän levytyksen kansi (1976; Caballé, Carreras ja Ingvar Wixell pääosissa)


Tarjolle vielä muutama vanhempi filmattu versio, joissa kaikissa on upeita laulajia. 

Tosca - Franco Corelli - 1956 - YouTube

Värillisessä filmiversiossa vuodelta 1956 laulavat Maria Caniglia (roolissa näyttelijä Franca Duval), Franco Corelli, Giangiacomo Guelfi (näyttelijä Afro Poli)
- Oliviero de Fabritiis johtaa orkesteria ja ohjaus on Carmine Gallonen.

Tyylikkäät lavastukset ja komeita pukuja tässä taidokkaasti kuvatussa esityksessä, jossa Corelli on ainoa myös näyttelevä laulaja. Muissa rooleissa näyttelijät ja laulajat ovat eri henkilöt, mutta kyllähän se näinkin menee kun musiikki on nauhoitettu etukäteen.

Caniglia oli oikeastaan 1930- ja 40-lukujen tähtilaulaja (levytti Beniamino Giglin kanssa mm. Toscan  1938) ja hänen äänensä ei ehkä ole aivan parhaimmillaan tässä. Kuitenkin hän tietää erinomaisesti miten Toscan rooli tulee laulaa. Guelfiä pidettiin yhtenä aikansa vaikuttavimmista baritoneista (levystudiossa kuitenkin vain Alfio Karajanin johtamassa Cavalleria Rusticanassa) ja siltä hän tosiaankin kuulostaa, ääni on vahva ja dramaattista tehoa on vaikka muille jakaa. Scarpiaa näyttelevä Afro Poli oli tunnettu myös oopperalaulajana, mutta tässä hänen ääntään ei kuulla. Corelli on näyttävä ja loistavaääninen jo tässä uransa alkuvaiheessa.

Franco Corellille omistin isomman kirjoituksen viime vuonna:  https://laurinmaa.blogspot.com/2021/04/tenori-franco-corelli-100-vuotta.html

Cavaradossi (Corelli) laulaa Toscan kauniista silmistä


Tv-versio vuodelta1955 ja Corellin kanssa toiset kiinnostavat laulajat:  
Puccini - Tosca - Heredia, Corelli, Tagliabue - YouTube

RAI Milanon orkesteria johtaa Antonino Votto ja laulajat ovat Renata Heredia Capnist, Franco Corelli, Carlo Tagliabue. Ohjaaja on Silverio Blasi.

Uskomattoman hieno löytö, upea esitys sekä musiikin että ohjauksen/näyttelemisen osalta. Veteraanilaulaja Tagliabue (1898-1978) on harvinaisen iljettävä elostelija Scarpia ja laulaa kuten "pahiksen" kuuluu ääntään taidokkaasti muunnellen. Toinen näytös on mestarillinen. Heredia Capnist on jäänyt valitettavan tuntemattomaksi sopraanoksi Callasin, Tebaldin ja kumppaneiden varjoon, mutta mikä ilmeikkyys ja taito sekä laulussa että näyttelemisessä! Corelli on parhaimmillaan tässä roolissa ("E lucevan le stelle" on fantastinen) ja ohjaaja saa hänet esittelemään näyttelijäntaitoja, joita niitäkin löytyy. 

Scarpia himoitsee Toscaa "Silloin vannoin että olet minun""



Toscan katse kun hän havaitsee veitsen, jolla sitten surmaa Scarpian


[RARE VIDEO] Alvinio Misciano Giulio Fioravanti Magda Olivero Tosca full opera (1960) - YouTube

Vielä yksi italialainen tv-esitys vuodelta 1960 ja Toscana kulttimaineeseen verismo-oopperatradition "viimeisenä ylläpitäjänä" noussut Magda Olivero (laulajan ura kesti noin 50 vuotta ja siihen liittyi mm. maineikas Tosca Met-debyytissä vielä 1975!). Fulvio Vernizzi johtaa RAI Torinon orkesteria, ohjaus Mario Lanfranchi. 

Alvinio Misciano ei ole kovin tunnettu tenori mutta laulaa ja näyttelee hienostuneesti suurella tyylillä. Giulio Fioravanti on kiehtovan persoonallinen Scarpia, joka laulaa erittäin vivahteikkaasti. Mitä sitten sanoisin Oliverosta (1910-2014): häntä pidettiin poikkeuksellisen vaikuttavana laulaja-näyttelijänä ja sen voin allekirjoittaa sekä tämän esityksen että levytysten perusteella. Äänen aika voimakas vibrato saattaa joitakin häiritä, mutta toisaalta se tekee laulusta erityisen tunteikasta. Upea Tosca!

Harmillisesti tässä kopiossa sekä Toscan että Cavaradossin (E lucevan le stelle) aariat katkeavat kesken.

Magda Oliveron Tosca, taustalla Scarpia 




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mohamed Mbougar Sarr kirjoittamisen salaisuuksien jäljillä

Helsingin taidekesää 2023 - klassikoita

Sopeutumattomat - kolme kirjaa